| Oikeudenkäynti | Kuvallinen versio |
Käräjäoikeus kutsuu oikeudenkäyntiin yleensä kaikki rikosasian osapuolet sekä todistajat. Kutsussa sanotaan, pitääkö oikeudenkäynnissä olla henkilökohtaisesti paikalla. Jos joku kutsutuista ei tule paikalle, oikeudenkäynti voi siirtyä.
Jos kutsussasi vaaditaan, että olet itse paikalla oikeudenkäynnissä, sinulle maksetaan korvauksia. Saat esimerkiksi päivärahaa, korvausta matkakuluista ja menetetyistä ansioista.
Jos jäät pois oikeudenkäynnistä ilman laillista estettä, tuomioistuin voi määrätä sinulle sakon. Laillinen este on esimerkiksi sairaus, joka estää oikeuteen saapumisen. Sairaudesta täytyy myöhemmin esittää tuomioistuimelle lääkärintodistus. Jos sinulle tulee laillinen este, ilmoita siitä heti, kun tiedät sen.
Ennen oikeudenkäyntiä voit keskustella syyttäjän tai hänen sihteerinsä kanssa oikeudenkäyntiin liittyvistä asioista. Myös käräjäoikeuden henkilökunta voi auttaa sinua.
Useimmat oikeudenkäynnit ovat yleisölle avoimia. Tuomioistuin voi kuitenkin esimerkiksi seksuaalirikoksissa käsitellä asian ilman yleisöä eli suljetuin ovin. Tätä voit pyytää käräjätuomarilta.
Lisätietoa oikeudenkäynnistä saat esimerkiksi Internetistä osoitteessa www.oikeus.fi sekä oikeusministeriön esitteestä Rikosjutun käsittely käräjäoikeudessa. Esite löytyy oikeusministeriön verkkosivuilta osoitteessa www.om.fi/11907.htm.