| Rikosilmoituksen tekeminen | Tekstiversio |
Jos olet joutunut rikoksen uhriksi, ilmoita asia poliisille. Tee ilmoitus mahdollisimman pian, sillä silloin poliisin on helpompi selvittää rikos.
Ilmoituksen voi tehdä monella tavalla. Voit mennä poliisiasemalle itse tai soittaa sinne puhelimella. Jos poliisi on saapunut rikospaikalle, voit ilmoittaa rikoksesta hänelle. Voit ilmoittaa rikoksesta poliisille myös sähköpostilla tai faksilla.
Voit tehdä rikosilmoituksen
mille tahansa poliisiasemalle.
Myös joku muu henkilö voi tehdä ilmoituksen puolestasi, jos itse et voi sitä tehdä.
Jos rikoksella on todistajia, ota muistiin heidän yhteystietonsa eli heidän osoitteensa ja puhelinnumeronsa. Todistajia voidaan tarvita myöhemmin rikoksen tutkinnassa tai oikeudessa.
Poliisi kirjoittaa rikosilmoitukseen, miten rikos tapahtui. Lisäksi poliisi ottaa muistiin todistajien ja asianosaisten eli uhrin ja tekijän henkilötiedot.
Jos kyse on asuntomurrosta, älä siivoa asunnossasi ennen poliisin tuloa.
Poliisi kysyy sinulta,
vaaditko rikoksen tekijälle rangaistusta. Jos et vaadi tekijälle rangaistusta, saatat menettää oikeutesi nostaa syytteen tekijää vastaan myöhemmin. Tämä on tärkeää tietää siltä varalta, että syyttäjä päättää jättää syytteen nostamatta.
Jos rikos on aiheuttanut sinulle vammoja, mene lääkäriin mahdollisimman pian. Lääkäri kirjoittaa vammoistasi todistuksen, jota voidaan tarvita oikeudenkäynnissä. Lääkärintodistuksesta voi myös olla hyötyä, jos haet korvauksia esimerkiksi vakuutusyhtiöltä tai Valtiokonttorista.
Jos olet joutunut seksuaalisen väkivallan uhriksi, älä peseydy tai vaihda vaatteita ennen lääkärillä käyntiä, jos se suinkin on mahdollista.
Asianomistajarikokset poliisi tutkii vain, jos uhri eli asianomistaja vaatii tekijälle rangaistusta. Tällaisia ovat esimerkiksi näpistys tai lievä pahoinpitely, jos se kohdistuu aikuiseen. Jos uhri ei vaadi rangaistusta, poliisi ei edes aloita tutkintaa.
Suurin osa rikoksista on kuitenkin virallisen syytteen alaisia. Se tarkoittaa rikoksia, jotka poliisi tutkii aina, vaikka uhri ei haluaisikaan tekijälle rangaistusta. Esimerkiksi pahoinpitelyt ja raiskaukset ovat virallisen syytteen alaisia rikoksia. Poliisi tutkii ne myös silloin, kun tekijänä on perheenjäsen.