Rikosasian selvittelyTekstiversio

Rikosasian selvittely etenee seuraavalla tavalla:

1. Rikoksen uhri tai joku muu henkilö tekee rikosilmoituksen poliisille.


2. Poliisi ryhtyy tutkimaan rikosta.


3. Rikosasia siirtyy poliisilta syyttäjälle. Syyttäjä vie rikosasian käräjäoikeuteen tai päättää, ettei syytettä nosteta. Jos syyttäjä ei nosta syytettä, rikoksen uhri voi tehdä sen itse.


4. Tuomioistuin käsittelee rikosasian oikeuden istunnossa. Tuomioistuin antaa asiasta tuomion.


5. Sekä uhri että syytetty voivat valittaa tuomiosta, jos he eivät ole siihen tyytyväisiä.


6. Jos tuomiosta valitetaan, käsittely jatkuu ylemmässä tuomioistuimessa. Tuomioistuin päättää, hyväksyykö se valitukset.