| Rikoksen esitutkinta | Tekstiversio |
Poliisi aloittaa rikoksen esitutkinnan, kun se on saanut tiedon rikoksesta. Esitutkinnassa poliisi selvittää, mitä on tapahtunut, ketkä ovat asianosaisia sekä millaisia vahinkoja rikos on aiheuttanut.
Virallisen syytteen alaisissa rikoksissa, joissa rikos on hyvin vähäinen, poliisi saattaa luopua esitutkinnasta. Poliisi ilmoittaa rikoksen uhrille, jos esitutkintaan ei ryhdytä.
Poliisi voi kutsua sinut kuulusteluun. Jos kuulustelun ajankohta ei sovi, voit sopia uudesta ajasta poliisin kanssa. Jos rikostapaus on helppo selvittää, poliisi voi kuulustella sinua myös puhelimessa.
Kuulustelussa ja myöhemmin oikeudenkäynnissä sinun pitää kertoa kaikki rikokseen liittyvät asiat. Sinun on rikoksen uhrina aina puhuttava totta. Jos kuulustelun jälkeen muistat jotain rikokseen liittyvää, ota uudelleen yhteyttä poliisiin.
Poliisi kirjoittaa esitutkinnasta pöytäkirjan, jonka se lähettää syyttäjälle. Sinulla on oikeus saada maksuton kopio tästä pöytäkirjasta. Samoin rikoksesta epäillyllä on oikeus maksuttomaan kopioon.
Pöytäkirjaan merkitään myös asianosaisten yhteystiedot. Jos et halua, että rikoksesta epäilty saa tietää yhteystietosi, voit kieltää niiden merkitsemisen pöytäkirjaan.
Vähäisissä rikoksissa poliisi voi antaa sakon rikoksen tekijälle. Näin tehdään vain, jos rikoksen uhri suostuu sakkoon. Silloin rikosta ei käsitellä käräjäoikeudessa, ellei tekijä niin halua. Myöhemmin syyttäjä vahvistaa sakon. Jos epäillylle annetaan sakko, ei esitutkinnasta välttämättä laadita pöytäkirjaa.